יום חמישי, 16 בספטמבר 2010

פסקול הג'אגלרים + קורס ציור חדש ועוד דברים.

שלום לכל הקוראים הנאמנים!

אתמול ברוך ה' (תסתכלו על שעת כתיבת הפוסט ותבינו) סיימתי סוף כל סוף עבודה ארוכה ותובענית על פסקול להצגת ילדים חדשה, אליה הוזמנתי על תקן המוזיקאי, וזה הזמן לספר ולהדגים קצת על עבודה של יוצר מלחין ומעבד מוזיקה לתיאטרון.

ראשית, אספר על האנשים שעבורם יצרתי את המוזיקה ואיך הגעתי אליהם:
הג'אגלרים  הם תופעה ייחודית ומרתקת, והייתה לי זכות גדולה לעבוד אתם. מדובר בשני שחקנים דתיים מוכשרים, בוגרי ישיבות, אשר במהלך היום עוסקים בחינוך או בטיפול, ובלילה הם להטוטנים מקצועיים שנוסעים על חד אופנים, מעיפים באוויר כדורים, בקבוקים, מסורים ועוד שפע של דברים אחרים שכל מי שערך היכרות כלשהי עם ג'אגלינג מכיר מן הסתם.

השניים החליטו ללכת על ליין חדש של הצגות לילדים שמכוונות בעיקר למגזר הדתי לאומי והחרדי בנושא חשוב מאוד אך יבש מאוד וקשה להמחזה ולכתיבה חווייתית משכנעת: זהירות בדרכים.
כמעט כל מי שמנסה ליצור הצגת ילדים חינוכית בנושא החשוב הזה נתקל במחסום יצירתי לא פשוט. עם כל חשיבותו, נושא הבטיחות בדרכים מורכב, על פניו מאסופת חוקים יבשה, שהכי הרבה שניתן לעשות אתה זה שינון שוב ושוב ושוב. אין כאן מרכיבים בסיסיים לסיפור טוב כמו קונפליקט או חוויה בונה...

הג'אגלרים החליטו שהולכים על הצגה והפקה ברמה גבוהה. הם שכרו את ידידי השחקן, הבמאי והכותב אסף פניאל כדי שיעזור להם לבנות הצגה משכנעת ומלוטשת.

הפתרון היה ליצור חווית מסע חינוכית, שבה ילד שלא ממש מבין את חשיבות הכללים, עובר מסע בדמיון, בו הוא פוגש ליצן חביב שמבצע פעלולים ומנחה אותו כיצד להגיע לאוצר הזה"ב- הזהירות בדרכים. הפקה לא פשוטה גם כתיבתית וגם בימתית.

כמו בכל הצגה כיום, גם ההצגה הזאת הייתה זקוקה לסאונד איכותי ומלוטש, ולשמחתי הרבה, אסף הפנה את העבודה אלי.

תהליך העבודה כאן הוא פשוט יחסית להבנה: המוזיקאי מגיע לחזרות, יושב עם הבמאי והשחקנים וצופה בהצגה כשבידו התסריט/ מחזה שלה. במהלך החזרה הבמאי מכוון אותו לאזורים בהם נראה לו (או ברור לו) שצריכים להיות אפקטים שונים, או מוזיקה. ללא קשר, הוא רושם לעצמו הערות בצורה מסודרת של קטעי סאונד או מוזיקה שנראים לו נכונים ומתייעץ אתם יחד עם הבמאי והשחקנים לאחר סיום החזרה.

כשהמידע שבידו מספק, המוזיקאי יכול להתחיל לעבוד על בנייה ועיצוב הפסקול.

חלק מהתהליך דורש יצירתיות יחסית (כמו הלחנת מוזיקה ייחודית להצגה) וחלק דורש בעיקר היגיון ועבודה טכנית של דגימת סאונדים שונים ומיקס מקצועי שלהם לפי מה שנדרש. העבודה ארוכה ומעייפת לרוב, כאשר חלק מהעניין שלה (כמו בעבודות מהסוג הזה) הוא שליחה ללקוח לצורך התרשמות, קבלת סדרת תיקונים ממנו ועבודה נוספת על פיהם לגרסה שנייח ושלישית.

בסופו של תהליך, יש סאונדים ומנגינות להצגה שלימה.

כפי שציינתי, תהליך יצירת ההצגה היה לא פשוט וגם עיצוב הפסקול הושפע מכך. חוץ מקטעי מוזיקה שונים, הייתי צריך ליצור סאונדים שונים ומשונים, מקולות של מכוניות, דרך קולות של קהל וסרטים ומצויירים, ועד למוניטור של בית חולים...


הנה קטע מוזיקת הנושא- להנאתכם.

-------------------------------------

היום התחיל בפעם הראשונה קורס האיור שלי במסגרת מתנ"ס אפרת.

לדעתי הייתה חוויה נהדרת.
כמו בכל קורס בתחילתו, לא היו המוני נרשמים- אבל כנראה שזה בגלל שמדובר בתקופה עמוסה גם לילדים עצמם וגם כיוון שהקורס עדיין לא פורסם.
בשיעור הראשון השתתפו שלושה ברי מזל, וביצעתי אותו בכיתה יחד עם מקרן, מסך, והמחשב שלי אליו מחובר הוואקום טאבלט- עליו הרחבתי בין דפי אתר זה בעבר...

מסתבר שמעט תלמידים שווים הרבה איכות, והשיעור היה מהנה לכולנו, כך שאני אופטימי לגבי ההמשך שלו.
אגב, אם בין הקוראים של הבלוג יש מי שמעוניין שאעביר אצלו שיעור, קורס או סדנה בתחום- מוזמן לפנות אלי! וסתם בשביל שיהיה לכם, אני מצרף כאן תמונה של כרטיס הביקור שלי כמאייר:


------------------------------------------

ועדכון אחרון, אתמול עשיתי פסקול חי למופע של ערוץ מאיר לילדים בבנייני האומה.
חלק מקוראי הבלוג יודעים שיש לי הסטוריה כמנהל מוזיקלי וכמאייר ומעצב בערוץ מאיר לילדים, ושבין השאר עיצבתי פסקול ושירים עבור הצגות של כוכבי הערוץ כמו אסי וטוביה, ומעבר לכך אפילו מופיע באחת ההצגות הללו (זאת יחד עם אסי ופולקע)
המופע הייתה הפקה ענקית בכל קנה מידה מוכר- ולמעשה הייתה פרק סטנדרטי בן 20 דקות של הערוץ- כשתהליך הצילום מתבצע לנגד עיני קהל הילדים, שזכה לראות את הכוכבים שלו- ופעם ראשונה לראות איך מצטלמת תוכנית וכמה אנשים באמת נמצאים בכל פרק טלוויזיוני כזה.

אני הייתי שם על תקן תפקידי הישן כמנהל מוזיקלי... פתחתי את האורגן שלי ליד המערכות המפלצתיות משהו של הסאונד והתאורה ומשם למעשה יכולתי לראות את כל המופע וללוות אותו במוזיקה שלי.

קיבלתי הרבה פרגון (למרות שלצערי שכחו לתת לי קרדיט) והיה בסך הכל נחמד להיפגש ליום נוסף עם כל האנשים הנחמדים בערוץ.

שתהיה לכולם שנה טובה ומוצלחת, ויום כיפור מזכך ומועיל- שבו נחתם כולנו לטובה!

אלעד.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה